|
École de Paris (fr. "szkoła paryska") -
nazwą tą, stworzoną przez André Warnoda - historyka sztuki, określa się
grupę malarzy działających w Paryżu w pierwszej połowie XX wieku, gł.
pochodzenia żydowskiego.
Geneza
Okładka książki A. Warnoda Les berceaux de
la jeune peinture, Paryż 1925
Nazwy tej użył po raz pierwszy André Warnod 4 stycznia 1925 w artykule
L'Etat et l' art vivant. Określenie École de Paris było jeszcze rozróżniane
przez dwóch krytyków; Rene Huyghe'a i Jeana Rudela, którzy wprowadzili
nastepujące pojęcia: la premiere École de Paris , które obejmuje malarzy,
rzeźbiarzy i grafików, którzy przybyli do Paryżą w latach 1905 - 1914 i la
deuxieme École de Paris, które dotyczy artystów przybyłych do Paryża miedzy
rokiem 1918 a 1939. Uprawiali oni głównie malarstwo figuratywne,
jednak reprezentowali różne tendencje artystyczne.
Artyści z École de Paris
M.Marevna, 'Homage to Friends from
Montparnasse', 1962
Soutine
Chartres Cathedral
Alexander Archipenko • Jean Bazaine •
Jean Bertholle • Roger Bissière • Maurice Boitel • Marcel Bouqueton •
Bernard Buffet • Bella Chagall • Marc Chagall • Roger Chastel • Jean
Coulot • Hermine David • André Derain • Nejad Devrim • Daniel du Janerand •
Maurice Estève • Eudaldo • Tsugouharu Foujita • Michel de Gallard Léon
Gischia • Abdelkader Guermaz • Hans Hartung • Pierre-Henry • Michel Humair •
Elvire Jan • Jean Joyet • Michel Kikoïne • Moïse Kisling • Roman
Kramsztyk • Pinchus Krémègne • Christian Krohg & Per Krohg • Charles
Lapicque • Marie Laurencin • Jean Le Moal • André Lhote • Tadeusz Makowski •
Alfred Manessier • Maria Manton • Abraham Mintchine •
Amadeo Modigliani • Louis Nallard • Pierre Palué • Jules
Pascin • David Peretz • Pablo Picasso • Alkis Pierrakos • Edouard Pignon
• Serge Poliakoff • Mario Prassinos • Jacinto Salvado • Gaston Sébire •
Gérard Schneider • Gustave Singier • Ferdinand Springer • Arpad Szenes •
Chaim Soutine • Raoul Ubac • Maurice Utrillo • Kees Van Dongen • Jos
Verdegem • Maria Elena Vieira da Silva • Jean Villeri • Jacques Villon •
Maurice de Vlaminck • Louis Vuillermoz • Zao Wou-Ki • Eugeniusz Zak •
Fahrelnissa Zeid
Maurice Utrillo
Tsuguharo Foujita
Moïse Kisling
"La Ruche" -współcześnie
Większość tych malarzy zamieszkiwało w tzw. "La Ruche" (fr. "ul"),
budynku znajdującym się w paryskiej dzielnicy Montparnasse, zaprojektowanym
przez Gustava Eiffela, który po wystawie światowej w 1900 roku został
zamieniony na pracownie dla artystów. Spotkania tej licznej grupy artystów
odbywały się w La Rotonde. Dowodem na ich bliską zażyłość są
pozostawione portrety przyjaciół z tego kręgu. Gottlieb wykonał portret
ówczesnemu krytykowi Salmonowi, Kramsztyk uwiecznił Gottlieba, Zaka,
Kislinga. Zaka dla odmiany Gottlieba, Gwozdeckiego, Kramsztyka, Merkla itp.
Amadeo Modigliani namalował Indenbauma, Foujitę, Lipchitza z żoną, Kislinga,
Krémègme'a, Riverę, Soutine'a czy marszanda Zborowskiego. Chaim Soutine np.
Indenbauma,a Maria Marevna wykonała m.in. zbiorowy portret artystów
związanych z Montparnasse.
Wśród artystów École de Paris byli reprezentanci różnych stylów. Byli tu
kubiści, ekspresjoniści, a także malarze u których znajdujemy wpływ Fowizmu.
Polacy i École de Paris
Mimo wielu przebywających w Paryżu w tym czasie Polaków, tylko pewna część
należała do École de Paris, np. Jan Zawadowski, który znał wielu artystów
tego środowiska i Modiglianiego po którym zajął pracownię, gdy artysta
zmarł. Inni Polacy, to Włodzimierz Terlikowski i Gustaw Gwozdecki. Przed
wybuchem II wojny światowej przyjechał do Paryża Jankiel Adler, Sasza
Blonder - twórca Grupy Krakowskiej. Środowisko École de Paris
praktycznie wtedy już nie istniało, więc trudno zaliczyć w/w do owej grupy.
Położenie
Montparnasse była miejscem osiedlania się różnych twórców. Skrzyżowanie
Vavin było miejscem przecięcia bulwarów Raspail i Montparnasse, a zarazem
jego centrum. Przy bulwarze Montparnasse znajdowały się znane ze spotkań
artystów kawiarnie - Le Dôme i La Rotonde.
Jules Pascin i Amedeo Modigliani
Przybycie w roku 1905 Pascina do Paryża uznawane jest za początek tworzenia
się środowiska École de Paris, który był barwną postacią. Rok później w
Paryżu zjawia się Modigliani, który uchodzi za jednego z najbardziej znanych
bywalców artystycznego światka Paryża.
Kawiarnia Le Dôme
Bywalców tego miejsca określało się jako Dômiers. Z Polaków przychodzili
tutaj Xawery Glinka, Henryk Hayden, Roman Kramsztyk, Henryk Kuna, Tadeusz
Makowski, Eugeniusz Zak i Leopold Zborowski.
Bibliografia
École de Paris - Anna
Wierzbicka
|