Życie Modiego

Malarstwo

Rzeźba

Rysunek

J. Hébuterne

École de Paris

Filmy biogr.

Księga gości

 

École de Paris (fr. "szkoła paryska") - nazwą tą, stworzoną przez André Warnoda - historyka sztuki, określa się grupę malarzy działających w Paryżu w pierwszej połowie XX wieku, gł. pochodzenia żydowskiego.
 




Geneza

Okładka książki A. Warnoda Les berceaux de la jeune peinture, Paryż 1925



Nazwy tej użył po raz pierwszy André Warnod 4 stycznia 1925 w artykule L'Etat et l' art vivant. Określenie École de Paris było jeszcze rozróżniane przez dwóch krytyków; Rene Huyghe'a i Jeana Rudela, którzy wprowadzili nastepujące pojęcia: la premiere École de Paris , które obejmuje malarzy, rzeźbiarzy i grafików, którzy przybyli do Paryżą w latach 1905 - 1914 i la deuxieme École de Paris, które dotyczy artystów przybyłych do Paryża miedzy rokiem 1918 a 1939. Uprawiali oni głównie malarstwo figuratywne, jednak reprezentowali różne tendencje artystyczne.



Artyści z École de Paris

M.Marevna, 'Homage to Friends from Montparnasse', 1962

Chartres Cathedral  

Soutine

Chartres Cathedral


Alexander Archipenko • Jean Bazaine • Jean Bertholle • Roger Bissière • Maurice Boitel • Marcel Bouqueton • Bernard Buffet • Bella Chagall • Marc Chagall • Roger Chastel • Jean Coulot • Hermine David • André Derain • Nejad Devrim • Daniel du Janerand • Maurice Estève • Eudaldo • Tsugouharu Foujita • Michel de Gallard Léon Gischia • Abdelkader Guermaz • Hans Hartung • Pierre-Henry • Michel Humair • Elvire Jan • Jean Joyet • Michel Kikoïne • Moïse Kisling • Roman Kramsztyk • Pinchus Krémègne • Christian Krohg & Per Krohg • Charles Lapicque • Marie Laurencin • Jean Le Moal • André Lhote • Tadeusz Makowski • Alfred Manessier • Maria Manton • Abraham Mintchine • Amadeo Modigliani • Louis Nallard • Pierre Palué • Jules Pascin • David Peretz • Pablo Picasso • Alkis Pierrakos • Edouard Pignon • Serge Poliakoff • Mario Prassinos • Jacinto Salvado • Gaston Sébire • Gérard Schneider • Gustave Singier • Ferdinand Springer • Arpad Szenes • Chaim Soutine • Raoul Ubac • Maurice Utrillo • Kees Van Dongen • Jos Verdegem • Maria Elena Vieira da Silva • Jean Villeri • Jacques Villon • Maurice de Vlaminck • Louis Vuillermoz • Zao Wou-Ki • Eugeniusz Zak • Fahrelnissa Zeid


Maurice Utrillo


Maurice Utrillo  Paryska uliczka  Maurice Utrillo

Tsuguharo Foujita

“RUE DE PARIS”    Huile sur toile

 

Moïse Kisling

  Bord de Mer en Provence, 1917  The Spanish Woman

 

 

"La Ruche" -współcześnie



Większość tych malarzy zamieszkiwało w tzw. "La Ruche" (fr. "ul"), budynku znajdującym się w paryskiej dzielnicy Montparnasse, zaprojektowanym przez Gustava Eiffela, który po wystawie światowej w 1900 roku został zamieniony na pracownie dla artystów. Spotkania tej licznej grupy artystów odbywały się w La Rotonde. Dowodem na ich bliską zażyłość są pozostawione portrety przyjaciół z tego kręgu. Gottlieb wykonał portret ówczesnemu krytykowi Salmonowi, Kramsztyk uwiecznił Gottlieba, Zaka, Kislinga. Zaka dla odmiany Gottlieba, Gwozdeckiego, Kramsztyka, Merkla itp. Amadeo Modigliani namalował Indenbauma, Foujitę, Lipchitza z żoną, Kislinga, Krémègme'a, Riverę, Soutine'a czy marszanda Zborowskiego. Chaim Soutine np. Indenbauma,a Maria Marevna wykonała m.in. zbiorowy portret artystów związanych z Montparnasse.

Wśród artystów École de Paris byli reprezentanci różnych stylów. Byli tu kubiści, ekspresjoniści, a także malarze u których znajdujemy wpływ Fowizmu.
 



Polacy i École de Paris



Mimo wielu przebywających w Paryżu w tym czasie Polaków, tylko pewna część należała do École de Paris, np. Jan Zawadowski, który znał wielu artystów tego środowiska i Modiglianiego po którym zajął pracownię, gdy artysta zmarł. Inni Polacy, to Włodzimierz Terlikowski i Gustaw Gwozdecki. Przed wybuchem II wojny światowej przyjechał do Paryża Jankiel Adler, Sasza Blonder - twórca Grupy Krakowskiej. Środowisko École de Paris praktycznie wtedy już nie istniało, więc trudno zaliczyć w/w do owej grupy.
 



Położenie



Montparnasse była miejscem osiedlania się różnych twórców. Skrzyżowanie Vavin było miejscem przecięcia bulwarów Raspail i Montparnasse, a zarazem jego centrum. Przy bulwarze Montparnasse znajdowały się znane ze spotkań artystów kawiarnie - Le Dôme i La Rotonde.

 



Jules Pascin i Amedeo Modigliani



Przybycie w roku 1905 Pascina do Paryża uznawane jest za początek tworzenia się środowiska École de Paris, który był barwną postacią. Rok później w Paryżu zjawia się Modigliani, który uchodzi za jednego z najbardziej znanych bywalców artystycznego światka Paryża.

 



Kawiarnia Le Dôme



Bywalców tego miejsca określało się jako Dômiers. Z Polaków przychodzili tutaj Xawery Glinka, Henryk Hayden, Roman Kramsztyk, Henryk Kuna, Tadeusz Makowski, Eugeniusz Zak i Leopold Zborowski.


 



Bibliografia


École de Paris - Anna Wierzbicka